Forny din energi på altanen

Nytåret er veloverstået, og vanen tro bruger mange danskere januar og det tidlige forår til at komme i form og samle energi til det nye år. Men det er måske de færreste der ved, at altanen også kan være med til at give sundheden et gedigent forårs-boost.

Der er mange forskellige bevæggrunde i spil, når boligejere investerer i en altan. For en stor del af køberne er det hyggen og det sociale liv på altanen, der trækker, mens det for andre handler om at gøre boligen mere attraktiv og hæve dens samlede værdi. Men altanen er imidlertid ikke blot hyggelig eller økonomisk fordelagtig. Den er faktisk også sund. På den gammeldags måde. For det handler ganske enkelt om tage en bid af den friske luft og om at give sollyset en chance.

Frisk luft påvirker krop og humør

Det er ikke nogen nyhed, at den friske luft udenfor rent faktisk gør os mennesker både sundere og i bedre humør. Når vi trækker frisk luft ned i vores lunger stiger oxygenniveauet i vores krops celler. Talrige amerikanske undersøgelser viser, at vi både får det fysisk bedre, bliver gladere og i det hele taget føler os mere levende, når vi bevæger os ud i den friske luft. En undersøgelse herhjemmefra, udarbejdet af Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus Universitetshospital har, i tråd hermed slået fast, at eksempelvis pædagoger og gartnere, der typisk arbejder udenfor mere end to timer dagligt, har 40 procent mindre risiko for at blive humørmæssigt nedtrykte.

Desværre for den friske lufts evner er flere og flere erhverv og jobbeskrivelser i vores samtid bundet op på indendørsarbejde og skrivebordstimer, imens turen hjem fra arbejde oftest foregår i bilens indeklima. Derfor er det et godt råd til den store arbejdsstyrke, som spenderer størstedelen af arbejdsdagen indenfor, at gå en lang tur når de kommer hjem – eller flytte eftermiddagskaffen ud på altanen for at trække en god omgang frisk naturluft.

Sollys gør dig frisk

Altanen er imidlertid ikke kun god for dens friske luft, men også for dens placering i solen. Sollys, eller mangel på samme, har nemlig – ligesom den friske luft – en enorm påvirkning på vores friskhed, kropslige fysik og ikke mindst på vores humør.

I de mørke vintermåneder, hvor vi ikke får særlig meget sollys, eller lys i det hele taget, overproducerer vores hjerne hormonet melatonin, der gør os søvnige og kan gøre os mere sårbare over for en depressionslignende tilstand. For at stoppe melatoninens magt over vores krop, skal vi udsættes for lys, eftersom lyset har en hæmmende effekt på produktionen af hormonet. Derfor skal man opsøge lyset hver eneste gang, man har muligheden for det i løbet af dagen. Det kan enten være solskinnet i en vindueskarm, tændte lamper i lejligheden eller solens direkte stråler udenfor på altanen.

Udover kampen mod melatonin-niveauet i hjernen, hjælper solen os også med at danne D-vitamin. Ved at udsætte kroppen for sollys aktiverer vi nemlig vores produktion af D-vitamin, der er vedligeholder vores knogler, tænder og ikke mindst immunsystemet. Desværre for den danske vinterperiode står solen så lavt på himlen, at de gode solstråler for vores hud absorberes i atmosfæren. Solen hjælper os derfor først for alvor med at danne D-vitamin, når foråret begynder at tage fat omkring marts måned. Derfor er der rigtig mange danskere, som lider af underskud på D-vitamin i vinterhalvåret. Det kan man modarbejde ved at spise fed fisk eller tage kosttilskud. Men når først foråret viser sit ansigt, og solen står lidt højere på himlen, er altanen et oplagt sted at optage sit daglige skud D-vitamin.